Zapraszamy do udziału w kursie na instruktora windsurfingu PZŻ, który odbędzie się w terminie 22-28 czerwca 2015 w naszej bazie w Dziwnówku.
Kurs instruktora windsuringu PZŻ obejmuje:
Część ogólna:
- Wybrane zagadnienia z psychologii, pedagogiki, dydaktyki i metodyki – wykład: 6 godz
- Biologiczny rozwój człowieka – wykład: 2 godz
- Podstawowe elementy dotyczące higieny i promocji zdrowia – wykład: 2 godz
- Organizacja i prowadzenie zajęć rekreacyjnych – wykład: 2 godz, ćwiczenia:2 godz
- Przepisy i akty prawne dotyczące pracy z dziećmi i młodzieżą w kulturze fizycznej oraz organizacji zajęć z zakresu sportów wodnych – wykład 2 godz
- Zasady planowania, finansowania i rozliczania imprez o charakterze masowym – kosztorys, podatki, ZUS i przepisy – wykład 2 godz
Część szczegółowa:
- Zagadnienia ogólno żeglarskie – wykład: 2 godz
- Teoria żeglowania i manewrowania deską z żaglem – seminarium: 4 godz
- Doskonalenie i unifikacja techniki manewrowania deską – ćwiczenia: 30 godz
- Metodyka prowadzenia szkolenia na desce z żaglem – ćwiczenia: 20 godz.
- Organizacja szkolenia w żeglarstwie deskowym – wykład: 2 godz.
- Bezpieczeństwo w żeglarstwie deskowym – wykład 2 godz
- Sprzęt windsurfingowy – wykład 2 godz, ćwiczenia 2 godz
Razem ok. 82 godzin (teoria 28 godzin, praktyka 54 godziny)
Program szczegółowy:
Część ogólna
1. Wybrane pojęcia z psychologii, pedagogiki i dydaktyki.1.Sytuacja edukacyjna – warunki sprzyjające uczeniu się:
- co to znaczy uczyć się, nauczać innych,
- uświadomienie odpowiedzialności za własną naukę,
- różnica w nauczaniu dzieci – dorośli,
- warunki efektywnego uczenia: bezpieczeństwo, poczucie celowości (sensu), aktywności, wspólnota celu i współpraca, wyzwania i sukcesy (motywacja) – hierarchia potrzeb człowieka,
- wskazówki dla instruktora dotyczące sytuacji edukacyjnej: pracuj na pozytywach, pokazuj jak wiele już wiedzą, bazuj na doświadczeniu życiowym, zachowaj zgodność między tym co czego nauczasz, a swoją postawą i zachowaniem, indywidualizacja procesów nauczania z uwzglednieniem wymiarów osobowości oraz poziomu i typu inteligencji.
2. Model skutecznego nabywania kompetencji: doświadczenie, analiza, teoria, praktyka (cykl Kolba).
3. Psychologiczne aspekty uczenia się:
- odruchy warunkowe i bezwarunkowe, kształtowanie nawyków,
- procesy poznawcze, a w szczególności: jak odbieramy świat – wrażenia wewnętrzne i zewnętrzne (wzrokowe, słuchowe, kinestetyczne), rola wyobrażeń, myślenia i mowy.
4. Proces zapamiętywania – jak działa pamięć, zasady efektywnego zapamiętywania, wskazówki dla instruktora dotyczące prowadzenia zajęć.
5. Uwaga i angażowanie grupy – co to jest, krzywa uwagi, jak utrzymywać wysoki poziom uwagi – wskazówki dla instruktora.
6. Emocje w procesie edukacji i podejmowania decyzji:
a.
podstawowe emocje proste (złość, smutek, radość, strach) oraz ich pochodne stany emocjonalne, siła i trwanie w czasie emocji,
b.
wpływ emocji na uczenie się – emocje instruktorów i uczniów.
7.
Cel jako wyznacznik wszelkich działań instruktora:
a.
trójkąt kompetencji: wiedza, umiejętności, postawa,
b.
cel, a efekt szkoleniowy.
8.
Metody kształtowania postaw (w tym pedagogika):
a.
jak kształtować postawe żeglarską,
b.
funkcjonowanie grup (rozwój grupy, rola jednostki, wywieranie wpływu i władza w grupie, konflikty grupowe),
c.
autorytet instruktora, jaki powinien być instruktor,
d.
metody i formy oddziaływań instruktorskich (wychowawczych i kształtujących postawy) – bezpośrednie i pośrednie, w tym m.in. modelowanie, zasady nagradzania i karania,
e.
samorozwój instruktora.
9.
Metody nauczania pojęć i zasad:
a.
nauczanie pojęć,
b.
nauczanie zasad,
c.
formy ze względu na poziom aktywności uczestników i efektywność formy (plusy i minusy metody, błędy, których należy unikać), zmienność form w trakcie zajęć: wykład i prezentacja – struktura, dyskusja, seminarium, praca w małych grupach, eksperymenty, gry i ćwiczenia, praca własna uczestników,
d.
narzędzia wspomagające przekaz – zasady pisania na tablicy, rzutnik, filmy, książki, tablice, programy multimedialne itp.
e.
kontrola i ocena wyników wiedzy.
10.
Metody nauczania umiejętności i rozwiązywania zagadnień – dobór metod: modelowanie, pokaz instruktorski – metoda analityczna, syntetyczna, mieszana, ćwiczenie w myśli, nauczanie algorytmiczne, nauczanie problemowe, metoda prób i błędów, stopień opanowania czynności.
11.
Dobór ćwiczeń: przygotowawczych (wprowadzających), zasadniczych, doskonalących, korygujących.
12.
Ocena efektów szkolenia praktycznego i egzaminowanie:
a.
informacja o wynikach nauczania i egzaminowania – zasady udzielania informacji zwrotnej,
b.
omawianie i korygowanie błędów – wybór czasu i rodzaju błędów, cel wskazania, funkcja motywująca.
13.
Wyzwania w pracy instruktora.
2. Biologiczny rozwój człowieka:
a.
rozwój osobniczy człowieka; etapy rozwoju fizycznego, rozwój psychomotoryczny,
b.
czynniki wpływające na rozwój osobniczy człowieka (wewnętrzne, zewnętrzne, żywienie i tryb życia).
3. Podstawowe elementy dotyczące higieny i promocji zdrowia:
a.
ogólne problemy higieny i promocji zdrowia dotyczące sportu żeglarskiego,
b.
podstawowe zagrożenia zdrowotne,
c.
adaptacja do środowiska – mechanizmy adaptacje organizmu człowieka do funkcjonowania w zmiennych warunkach środowiska zewnętrznego.
4. Organizacja i prowadzenie zajęć rekreacyjnych:
a.
żeglarstwo jako jedna z form rekreacji; formy, środki i metody rekreacji ruchowej,
b.
prowadzenie różnych form zajęć rekreacyjnych (ćwiczenia praktyczne): gry i zabawy terenowe, ćwiczenia podtrzymujące ogólną sprawność fizyczną, zasady prowadzenia rozgrzewki.
5. Przepisy i akty prawne dotyczące pracy z dziećmi i młodzieżą w kulturze fizycznej oraz organizacji zajęć z zakresu sportów wodnych.
Część szczegółowa
1. Zagadnienia ogólno-żeglarskie.a.
- historia żeglarstwa deskowego w Polsce i na świecie,
- organizacja żeglarstwa deskowego w Polsce,
- etyka i etykieta żeglarska.
2. Teoria żeglowania i manewrowania deską z żaglem.
3. Doskonalenie i unifikacja techniki manewrowania deską z żaglem.
4. Dydaktyka żeglarstwa deskowego:
- systematyka manewrów i czynności w żeglarstwie deskowym,
- zadania dydaktyczne w szkoleniu żeglarstwa deskowego: nauczanie i uczenie się – pojęć i zasad, czynności ruchowych, rozwiązywania problemów,
- przygotowanie komunikatu dydaktycznego (instruktaż, pokaz),
- określenie celu poszczególnych jednostek lekcyjnych, analiza warunków ćwiczeń, opracowanie i realizacja planu działania (scenariusz zajęć – konspekt), sprawdzenie wyników szkolenia.
5. Metodyka prowadzenia szkolenia na desce z żaglem:
- organizacja jednostek lekcyjnych w zależności od celu dydaktycznego,
- rodzaje i dobór ćwiczeń, pomiar dydaktyczny (kontrola wyników szkolenia), zasady omawiania i korygowania błędów,
- nauczanie wszystkich czynności i manewrów w odpowiednich do celu, jednostkach lekcyjnych – wzorce jednostek lekcyjnych,
- dobór, przygotowanie i zabezpieczenie ratownicze akwenu szkoleniowego,
- dobór pomocy szkoleniowych,
- organizacja i metodyka szkolenia w manewrowaniu łodzią motorową.
6. Organizacja szkolenia w żeglarstwie deskowym:
- charakterystyka różnych form szkolenia windsurfingowego w kraju i na świecie,
- organizacja bazy szkoleniowej i zasady doboru akwenu,
- inne dyscypliny sportu z wykorzystaniem pędnika windsurfingowego,
- alternatywne formy szkolenia w żeglarstwie deskowym,
- umiejętność nakreślenia ogólnych i szczegółowych celów szkolenia, opracowywania planów kursu, planów zajęć, wyboru metod nauczania stosownie do warunków organizacyjnych kursu i wstępnego poziomu wiedzy i umiejętności,
- rola, zadania, obowiązki i prawa KWŻ kursu, (znajomość programów szkolenia, umiejętność opracowania planów szkoleniowych, harmonogramów zajęć, unifikacji kadry, hospitacji itp.),
- umiejętność oceny efektywności kursu, ewaluacja procesu szkolenia,
- przepisy regatowe, zasady organizacji, prowadzenia i sędziowania regat turystycznych w żeglarstwie deskowym,
- zasady prowadzenia treningu sportowego w żeglarstwie deskowym,
- znajomość aktów prawnych dotyczących organizacji dziecięcych i młodzieżowych obozów windsurfingowych, wymagania stawiane organizatorom i kadrze takich obozów,
- zasady organizacji obozów windsurfingowych z udziałem dzieci i młodzieży,
- zakres obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień kierownika obozu (KWŻ), opiekuna wychowawcy, kadry instruktorskiej na dziecięcych i młodzieżowych obozach windsurfingowych.
7. Bezpieczeństwo szkolenia w żeglarstwie deskowym:
- przepisy państwowe i związkowe regulujące szkolenie żeglarskie,
- zagrożenia związane z żeglowaniem na desce oraz zasady bezpieczeństwa w żegludze i szkoleniu windsurfingowym,
- prowadzenie asekuracji na akwenie otwartym,
- ratowanie tonących, zasady prowadzenia zabiegów reanimacyjnych, zasady udzielania pomocy po różnych wypadkach oraz wyposażenie apteczki pierwszej pomocy,
- organizacja i prowadzenie akcji ratunkowej.
8. Sprzęt windsurfingowy: budowa windsurfingu, podział i dobór sprzętu do pływania, trymowanie sprzętu.
Warunki i potrzebne dokumenty:
warunki_dopuszczenia_do_szkolenia – link do tej strony nie działa
Cena kursu dla osób do 26 roku życia wynosi 1490zł,
Cena kursu dla osób powyżej 26 roku życia dopłata 1730zł.
Zawiera: szkolenie teoretyczne i praktyczne według programu, ubezpieczenie NW, opłatę egzaminacyjną, opłatę za wydanie patentu, wypożyczenie sprzętu.